Verantwoording portfolio

Hier vind je mijn verantwoording per artikel. Ik leg hierin uit wat de reden is dat ik voor dit artikel heb gekozen, voor welk tijdschrift ik het artikel heb geschreven en tegen welke problemen ik aanliep met het schrijven.

 

Titel:

De verborgen parels van de Dutch Design Week

eebc3d9f0331a68a7a477a719ed842e6_large

Onderwerp:

Fietstocht langs verschillende ontwerpers van de Dutch Design Week.

Tijdschrift (online):

Frits magazine

Doelgroep:

De doelgroep zijn mannen en vrouwen vanaf 35 jaar met de volgende interesses: wine & dining, reizen, historie, human interest, leisure, lifestyle, interieur/design, sport en kunst/cultuur. Het artikel over de Dutch Design Week past op meerdere vlakken in Frits Magazine want heeft zowel met kunst/cultuur te maken als met interieur/design en het gaat over Eindhoven. Een andere reden dat ik heb gekozen om mijn artikel voor Frits Magazine te schrijven is dat er altijd vrij lange reportages instaan. En omdat ik een hele hoop te vertellen had wilde ik wel graag een tijdschrift vinden waarin dat ook past.

Genre:

Reportage

Plaats:

Op de plek van de reportage. Vaak is dat rond pagina 30.

Wat ging er goed/fout:

Wat er goed ging was dat ik veel vragen heb gesteld tijdens de tocht en dat ik heel bewust heb gelet op wat er allemaal gebeurde zodat ik dat in mijn verhaal kon verwerken. Ook heb ik erop gelet dat ik dit keer wat meer en betere foto’s heb gemaakt zodat die ook gebruikt konden worden voor het artikel. Wat er niet goed ging was dat ik de tour zondagmiddag had, terwijl mijn deadline dinsdagmiddag een uur is. Anders gezegd; ik had er al een hele hoop korte nachten opzitten en dat kon ik vooral merken aan mijn geheugen. Ik ben gelukkig wel meteen na de tocht gaan zitten om het uit te schrijven maar nog merkte ik dat ik veel kwijt was waardoor ik veel moest opzoeken. En dat kostte tijd. Die ik niet had. Waardoor ik stress kreeg. Waardoor ik nog meer in tijdnood kwam. Dus, ik ben blij met het feit dat ik toch nog op de valreep een reportage heb kunnen maken, maar het heeft me wel tijd gekost waar andere zaken weer onder hebben geleden.

Kernkwaliteiten

Competenties tonen in samenhang / Zelfstandigheid / Diversiteit in genres en doelgroepen / creativiteit en originaliteit


Titel:

Bemoei je met je eigen zaken

79a2fbcb13a41e885859ff5b71e7b419-640x350

Onderwerp:

Als je niks positiefs te melden hebt, bemoei je dan gewoon met je eigen zaken.

Tijdschrift (online):

Ik heb ervoor gekozen om de column voor het online magazine Famme (www.famme.nl) te schrijven. De reden hiervoor is omdat ik de toon en het onderwerp van de column bij de doelgroep van Famme  vind passen. Famme biedt naar eigen zeggen dagelijks een grote dosis herkenbaarheid, een vette lach en een dikke traan, en daar past mijn column prima tussen.

Doelgroep:

Famme is een magazine voor vrouwen van 30 tot 44 jaar, die met humor en relativering naar zichzelf durven kijken. Die veel ballen in de lucht proberen te houden maar waarvan er dagelijks wel een (of meerdere) naar beneden dondert. Naast moeder is de Famme-vrouw partner, vriendin en collega en heeft ze meer behoefte aan tijd voor zichzelf dan ze toegeeft. Het moederschap neemt ze bloedserieus zo lang er maar fouten gemaakt mogen worden.

Genre:

Column

Plaats:

Bij ‘columns’. Famme heeft een aantal vaste columnisten die wekelijks columns plaatsen. Hier zou mijn column ook prima tussen passen.

Wat ging er goed/fout: 

Ik erger me ontzettend snel aan dingen,  en nog sneller aan mensen. Vandaar dat ik dacht dat ik een van die ergernissen makkelijk op zou kunnen tekenen in een column. Helaas is het genre een stuk moeilijker dan ik dacht. De humor die een column voor mij hoort te hebben viel elke keer als ik het stuk terug las weer tegen, en ook kreeg ik geen heldere lijn in mijn stuk. Na feedback te hebben gehad op mijn stuk heb ik bijna driekwart van mijn column weggegooid, en moest ik dus weer bijna bij de basis beginnen. Uiteindelijk is dit beter geweest voor het eindresultaat waar ik nu tevreden over ben. Ik vind dat er een duidelijk verhaal in zit, dat hij prettig leest en dat hij past bij het medium waarvoor ik hem heb geschreven.

Kernkwaliteiten:

Diversiteit in genres en doelgroepen / creativiteit en originaliteit


Titel:

Ontdek bruisend Berlijn

Berlin Skyline Winter City Panorama with snow and blue sky

Onderwerp:

Reistips voor een stedentrip naar Berlijn in de decemberperiode.

Tijdschrift (online):

Ik heb het artikel geschreven voor het magazine van de ANWB; REIZ& Magazine, het grootste reisblad van Nederland. Het is een inspirerende glossy met verrassende vakanties en praktische informatie. Het neemt de lezer écht mee in reisbelevingen. Ook staan er daarom vaak wat langere verhalen in met heel veel sfeer. Om die redenen heb ik ervoor gekozen om een artikel voor REIZ& te schrijven. Want puur droge informatie over een stad geven vind ik niet leuk, ik wilde vooral de sfeer naar voren laten komen. En in deze glossy kan dat.

Doelgroep:

De doelgroep bestaat uit iets meer vrouwen dan mannen, in de leeftijdscategorie van 35 tot 64 jaar. Voor mensen die, de naam zegt het al, van reizen houden.

Genre:

Achtergrondartikel

Plaats:

In het begin van het magazine, als stedentrip artikel.

Wat ging er goed/fout

Ik houd enorm van de decembermaand en dan vooral van de kerstsfeer. Daar wilde ik iets mee doen. Al snel dacht ik aan een artikel over een stedentrip in de kerstperiode. Londen is natuurlijk dé plek om in december naartoe te gaan maar dat is behoorlijk cliché. Ik ben toen gaan zoeken en het blijkt dat Berlijn heel weinig toeristen trekt in de winter, terwijl er toch minstens zo’n ‘kerstige’ sfeer hangt als in Londen. Ik ben research gaan doen op internet en heb een aantal blogs erop nageslagen om me goed te verdiepen in Berlijn. Ik vond het een uitdaging om het op een manier te schrijven alsof ik er alles van wist terwijl ik nog nooit in Berlijn ben geweest. Ik vind dat dat aardig gelukt is en dat het een gezellig, feel good artikel is geworden.

Kernkwaliteiten:

Diversiteit in genres en doelgroepen / creativiteit en originaliteit


Titel:

12 tips voor een sociaal leven mét kleine kinderen

couple-in-love-and-red-heart-in-hands

Onderwerp:

Hoe houd je als ouders van jonge kinderen nog een sociaal leven in stand.

Tijdschrift (online): 

Dit artikel heb ik geschreven voor de website van J/M Ouders (www.jmouders.nl). Omdat zij veel artikelen hebben met lijstjes leek me het leuk om ook zo’n artikel te schrijven. De tips die ik in het artikel geef zijn voornamelijk voor ouders met kleuters en oudere kinderen, daarom past het onderwerp goed bij de doelgroep. J/M Ouders wil de beste vriend van ouders worden.  Ze willen helpen, inspireren, laten lachen, huilen, informeren, verrassen en adviseren over alles waar je als ouder tegenaan loopt. Zonder daarin betuttelend te zijn. Ik heb het artikel dan ook bewust niet zoetsappig en betuttelend geschreven, maar juist met een beetje humor erin.

Doelgroep:

De doelgroep zijn vrouwen in de leeftijd van 30 tot 49 jaar. Ze hebben kinderen in de leeftijd van vier tot achttien jaar, met gemiddeld tussen de 1 en 3 kinderen per gezin. Ze hebben een goede opleiding van HBO+ genoten en een hoog welstandsniveau.

Genre:

Achtergrondverhaal in lijstvorm. Ik noem het zelf ook wel een nice to read verhaal.

Plaats:

Onder het kopje ‘ouderschap’. J/M Ouders heeft verschillende thema’s binnen het onderwerp ouderschap. Mijn artikel heb ik geschreven voor het thema ‘ontspannen’.

Wat ging er goed/fout

Bij het schrijven van dit artikel ging weinig fout. Ik vind dit soort artikelen ontzettend leuk om te schrijven omdat ik hierbij in mijn eigen stijl kan schrijven. En in dit geval ook nog over een onderwerp dat mij aanspreekt. Ik heb dit artikel bijna zonder bronnen geschreven omdat ik over de nodige eigen ervaring beschik. Om het artikel iets uitgebreider te maken heb ik uiteindelijk nog op het internet gezocht naar andere tips.

Kernkwaliteiten:

Diversiteit in genres en doelgroepen / creativiteit en originaliteit


Titel:

Ingepakt door Chanel

img_8402

Onderwerp:

Sfeerverslag van een feest dat Chanel gaf ter ere van de lancering van hun nieuwe geur Chanel Nº5 L’EAU edt.

Tijdschrift (online): 

Ik heb het sfeerverslag geschreven voor online magazine amayzine (www.amayzine.com). Amayzine.com functioneert als een filter, een soort souffleur die lezeressen influistert wat de laatste trends zijn, de mooiste must haves en het laatste modenieuws. Hier past mijn verslag van het feest van Chanel perfect tussen. Het gaat bij de beauty reports (waar mijn verslag bij zou horen) namelijk niet om het keiharde nieuws, maar meer om het proeven van de sfeer, alsof je erbij bent.

Doelgroep:

Amayzine.com is een personality driven site voor vrouwen die geïnteresseerd zijn in mode en beauty, maar zelf geen tijd hebben om alles bij te houden. De focus ligt op fashion, beauty en lifestyle.

Genre:

Sfeerverslag

Plaats:

Onder het kopje ‘beautiful you’ vallen verschillende onderwerpen. Mijn verslag past perfect bij het onderwerp ‘beauty report’.

Wat ging er goed/fout

Ik vond het enorm moeilijk te maken. Ik had van tevoren dit evenement uitgekozen om mijn sfeerverslag van te maken. Ik ben er in mijn hoofd dan ook de hele avond mee bezig geweest. En maar opletten, foto’s maken en notities in mijn telefoon zetten. Het schrijven begon leuk. Maar al snel verviel ik in cliché’s in een poging om de sfeer te beschrijven. Ik kwam er niet meer uit. Uiteindelijk heb ik het maar ingeleverd voor feedback want ik zag het echt niet meer. Ik kon het honderd keer lezen maar ik had geen idee meer hoe ik het kon verbeteren. Gelukkig zette de feedback me weer op het goede spoor en ben ik blij met het eindresultaat. Het goede aan het vind ik dat het het prettig leest, dat het geschikt is voor de doelgroep en dat je de sfeer kunt proeven. Minder puntje is dat het weinig ‘nieuws’ bevat, al is dat ook niet nodig bij de beauty reports waarvoor ik het geschreven heb. Ander minpuntje is dat alle foto’s die ik gemaakt heb eigenlijk waardeloos zijn. Damn you Iphone! Helaas daarom toch maar voor een stock foto gekozen.

Kernkwaliteiten:

Competenties tonen in samenhang / Zelfstandigheid / Diversiteit in genres en doelgroepen / creativiteit en originaliteit


Titel:

Verandering in taal, Yay or Nay? Over taalnazi’s, straattaal en allochtaans

taalcloud1

Onderwerp:

Wat heeft er allemaal invloed op onze taal, waardoor verandert deze en is dit erg of niet.

Tijdschrift (online):

Ik heb het artikel geschreven voor de Quest. De Quest is ongeëvenaard in het populairwetenschappelijke segment. Het tijdschrift brengt een combinatie van leuke, toegankelijke en wetenschappelijk onderbouwde content met een grote dosis humor. Regelmatig staan er onderwerpen in de Quest met betrekking tot taal, daarom heb ik ervoor gekozen om mijn artikel hiervoor te schrijven. Ook het feit dat er ook veel lange verhalen geplaatst worden was voor mij de reden om voor de Quest te schrijven, zo kon ik alle informatie kwijt die ik wilde.

Doelgroep:

De doelgroep van Quest bestaat voor 57% uit mannen, dus die zijn net iets in de meerderheid. Maar ook veel vrouwen lezen dus de Quest, maar liefst 43%. De doelgroep is tussen de 20 en 49 jaar, hoogopgeleid en nieuwsgierig, impulsief en avontuurlijk en zeer geïnteresseerd in technologisch ontwikkelingen.

Genre:

Achtergrondverhaal

Plaats:

Vooraan in het magazine, meteen na de ‘post’. Hier staat altijd een lang verhaal met meerdere kaders, en daar past mijn artikel perfect.

Wat ging er goed/fout

Ik vind het onderwerp zelf ontzettend leuk. Met een vriend en ouders die extreem gevoelig zijn voor taalgebruik ontkom ik geen dag aan opmerkingen over taalgebruik. Gelukkig meestal niet over dat van mij aangezien ik zelf ook als een redelijke taalnazi omschreven kan worden. Omdat ik me irriteer aan (haha grapje, het is natuurlijk ‘erger me aan’) mensen die niet weten hoe het ‘hoort’ wilde ik daar graag over schrijven. Toen ik onderzoek ging doen naar het onderwerp kwam ik erachter dat het eigenlijk gewoon een kwestie is van taalevolutie, en het veranderen van normen en waarden tegenover taal. Dat vond ik een leukere invalshoek dan het schrijven over taalergernissen, aangezien dat al honderd keer eerder is gedaan. Het schrijven ging goed, alleen had ik zoveel informatie dat ik het lastig vond om alles te ordenen. Ook het schrappen ging in het begin niet van harte omdat ik het eigenlijk allemaal wilde vertellen. Uiteindelijk moest ik wel schrappen omdat er anders totaal geen lijn meer in het onderwerp zat en ik alleen maar losse ‘weetjes’ behandelde. Uiteindelijk vind ik het een leuk en informatief artikel geworden dat prima in de Quest zou passen.

Kernkwaliteiten:

Competenties tonen in samenhang / Zelfstandigheid / Diversiteit in genres en doelgroepen / creativiteit en originaliteit  / Diepgang en Complexiteit


Titel:

‘Het was de mooiste tijd van mijn leven’

download-3

Onderwerp:

Full quote interview met de ex-militair die in voormalig Joegoslavië als eerste Nederlandse militair werd gegijzeld.

Tijdschrift (online): 

Ik heb gekozen om een interview te schrijven voor Tijd (magazine van Trouw). In deze zaterdagbijlage staan veel persoonlijke verhalen en er mag flink wat ruimte voor genomen worden. De nadruk ligt op de grote en kleine zaken in het persoonlijke leven. Daarom vind ik dit het perfecte magazine voor mijn interview.

Doelgroep:

Dertigers en veertigers met overwegend een HBO+ opleiding. Ze zijn geïnteresseerd in onderwijs,  religie, gezondheid en opvoeding. Ze zijn betrokken bij de maatschappij, gaan vaak naar musea en geven geld aan goede doelen.

Genre:

Full quote interview

Plaats:

Bij ‘De Verhalen’. Het is een mooi, persoonlijk verhaal over een ingrijpende gebeurtenis die maar weinig mensen meegemaakt hebben. Het is best een lang interview maar daarom past het prima in dit magazine.

Wat ging er goed/fout

Het interviewen ging goed. Misschien wel te goed, want aan het einde van het interview had ik ruim vier uur aan materiaal. Wat er niet goed ging was het verwerken van die informatie. Tijdens het interview had ik wel aantekeningen gemaakt, maar toch ben ik de vier uur aan materiaal terug gaan luisteren om te kijken of er nog interessante dingen gezegd werden die ik had gemist. Ik heb dus het interview bijna letterlijk uitgeschreven en dit heeft me enorm veel tijd gekost. Wat er daarna wel weer goed ging was dat ik meteen zag dat ik twee kanten op kon met de informatie. Ik had heel veel informatie over de gijzeling. Dat was ook vooraf mijn insteek maar ik wist niet hoeveel informatie ik daarover te weten ging komen. Ik had er dus rekening mee gehouden dat ik een soort portretinterview ging doen, met wel veel ruimte voor de gijzeling. Nadat ik mijn materiaal had bekeken kwam ik tot de conclusie dat ik óf een full quote interview kon doen over de gijzeling van het begin tot het eind, óf een portretinterview met onderwerpen als de missie en de belevenissen daar, de gijzeling, de loopbaan en uiteindelijk het herseninfarct. Er was voor allebei iets te zeggen en ik had ze daarom dan ook het liefste allebei gemaakt. Helaas had ik daar geen tijd voor. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de gijzeling verder uit te werken omdat het een heel heftig verhaal is, dat niet veel mensen van dichtbij kennen. Ik denk daarom dat het interessant is om te lezen. Ik heb geprobeerd de lezer mee te nemen in het hoofd van de geïnterviewde, en eigenlijk op die manier de gijzeling ‘te beleven’. Ik vind zelf dat ik daar goed in geslaagd ben.

Kernkwaliteiten:

Competenties tonen in samenhang / Zelfstandigheid / Diversiteit in genres en doelgroepen / creativiteit en originaliteit  / Diepgang en Complexiteit


Titel:

Maak je beauty routine winterproof

bankoboev-ru_devushka_raduetsya_pervomu_snegu

Onderwerp:

Tips om je huid goed te verzorgen in de winter.

Tijdschrift (online): 

Dit artikel heb ik voor Beautify (www.beautify.nl) geschreven. Beautify is een online magazine en schrijft voornamelijk over beauty. Het zijn veel korte artikelen die op de website staan omdat de wat jongere doelgroep graag snel hun informatie binnen wil halen en geen zin heeft om hele verhalen te lezen. Daar heb ik mijn artikel op afgestemd zodat het helemaal in lijn is met het magazine.

Doelgroep:

De doelgroep van Beautify richt zich op vrouwen van 18 tot 34 jaar die alles uit het leven willen halen. Ze hebben een bovenmatige interesse in mode, beauty en trends. Houden van shoppen, reizen, festivals, de liefde en feesten. Ze hebben een druk sociaal leven. Leggen hun leven vast en delen het via verschillende social media kanalen.  Verder zijn ze bewust bezig met voeding en gezondheid.

Genre:

Online artikel – facebookartikel

Plaats:

Dit artikel past perfect bij het thema Beauty & Style.

Wat ging er goed/fout

Ik wilde een artikel schrijven over beauty, om te kunnen laten zien wat voor artikelen ik graag wil schrijven. Ook heb ik dit artikeltje geschreven om te laten zien dat ik ook best een kort item kan schrijven, aangezien de meeste van mijn andere artikelen aan de lang kant zijn. Ik had geen problemen bij het schrijven van het artikel, gezien mijn werk in een parfumerie was dit ook allemaal kennis die ik al had. Alleen dan vormgegeven in een leuk stukje dat het bijvoorbeeld goed zou doen op Facebook. Het artikel bevat namelijk tips, is gericht op de winter en dat is het bijna, en is kort waardoor de wat jongere doelgroep het hele artikel kan uitlezen zonder afgeleid te worden.

Kernkwaliteiten:

Diversiteit in genres en doelgroepen